Nykyaikainen kulunvalvonta helpottaa organisaatioiden ja niissä kulkevien henkilöiden arkea. Tieto siitä, kuka kulki, mihin aikaan ja minne, siirtyy automaattisesti järjestelmään lukijan lukiessa henkilön kulunvalvontatunnisteen.
Järjestelmätoimittaja Visma Megaflex on nyt liittänyt järjestelmäänsä mahdollisuuden käyttää myös puhelinta kulkutunnisteena. Puhelin on kaikilla aina mukana, ja se on valmis alusta digitaaliselle kulkutunnisteelle. Puhelimen oma turvalukitus, olipa se sitten sormenjälki, salasana tai kuvio, lisää turvallisuutta.
Paitsi kulkemista, mobiilitunnistus helpottaa suuresti myös järjestelmän hallintaa ja sen tietoturvaa. Tunnisteet on helppo lähettää myös tilapäisille käyttäjäryhmille, kuten esimerkiksi huoltohenkilöstön puhelimiin. Käynnin jälkeen tunniste on helppo poistaa käytöstä. – Kiinteistöjen ylläpidollisia toimintoja tehdään usein normaaliaikojen ulkopuolella ja rajatut kulkuoikeudet halutaan toimittaa etukäteen niitä tarvitseville. Tämä säästää myös asiakkaan kustannuksia ja aikaa, kun fyysisiä tunnisteita ei tarvitse hankkia ja jakaa paikan päällä, sanoo Visman myyntijohtaja Kari Kuittinen.
Visma Megaflex käyttää järjestelmässään Idescon 8 CD 2.0 MI -lukijoita, jotka lukevat mobiilitunnisteiden ohella myös tavallisia MIFARE DESFire -tunnisteita. Idescon mobiilitunnisteet on liitetty samaan järjestelmään, jossa fyysistenkin tunnisteiden hallinta tapahtuu. Integraatio Megaflex -järjestelmään tapahtuu Idesco ID -palvelun avulla. Sen avulla asiakas voi käsitellä mobiilitunnisteita käytössään olevassa Megaflex-ohjelmistossa eikä tietoja siirry mihinkään ulkopuolelle, esimerkiksi ulkopuolisiin pilvipalveluihin.
– Valitsimme Idescon toimittajaksi, koska heidän toiminnassaan korostuu vahvasti laatu ja asiakkaan toiminnan ymmärrys sekä tietenkin kotimaisuus. Samat päivittäiseen toimintaan liittyvät arvot korostuvat myös Visma Megaflexin toiminnassa, joten heidän kanssaan on luontevaa tehdä tiivistä yhteistyötä, kertoo Kari Kuittinen.
Visma Megaflex suuntaa kulunvalvontaratkaisujen kehittämisessä vahvasti tulevaisuuteen. – Ohjelmistotalona Visma pystyy tarjoamaan asiakkaille tietoturvallisia ratkaisuja ohjelmistojen jatkuvaan kehittämiseen. Integraatiot kulunhallinnan ja eri järjestelmien välillä, kuten HR järjestelmät, ovat jo arkipäivää. Jatkossa korostuu vahvasti erilaisen datan tuottaminen asiakkaan eri liiketoimintojen tarpeisiin. Tässä kehityksessä tulemme olemaan ketteränä toimijana vahvasti mukana. Kulkemiseen liittyvät teknologiat ja välineet kehittyvät kovaa vauhtia ja tulemme tekemään näiden osalta Idescon ja asiakkaiden kanssa tiivistä yhteistyötä, Kari Kuittinen kertoo.